بالش طبی

بالش طبی ( orthopedic pillow ) با هدف نگه داشتن مهره های سرو گردن و ستون فقرات در راستایی مناسب تولید می شود . فرم بالش طبی باید به راحتی با انحنای سر چفت شود و با شکل سر شما فرم بگیرد تا فشاری به مهره های گردن وارد نشود. جنس این بالش ها بسیار مهم است و نمونه های لاتکس و مموری فوم امتحان خود را در تولید بهترین بالش های ارتوپدی به خوبی پس داده اند.

هدف از ساخت بالش های طبی، کاهش مشکلات جسمی و کاربرد اصلی انواع بالش طبی، بهبود شرایط جسمی و پوزیشن های ستون فقرات و گردن است.

تحقیقات نشان داده یک چهارم مردم جهان گردن درد ناشی از کار زیاد را تجربه کرده اند ، ضمن مراجعه به پزشک برای درمان این معضل بایستی از بالش طبی استفاده کنید تا از گردن و ستون فقرات خود محافظت کنید.

بالش طبی که می تواند جایگزین مناسبی برای بالشهای معمولی باشد با هدف کاهش دردهای گردن و شانه و نیز پیشگیری و درمان بیماری‌هایی مثل آرتروز گردن، دیسک کمر و سردردهای میگرنی طراحی و تولید می‌ شود. انتخاب بالش مناسب تاثیر زیادی بر جلوگیری از گردن درد، دردهای شانه و ایجاد خواب راحت دارد. بهتر است بالشهایی که بعد از مدتی استفاده صاف شده است و از ارتفاع مناسب برخوردار نیست را تعویض کنید.

بالش‌های طبی بیشتر با قابلیت ارتجاعی بالای خود امکان راحتی عضلات را فراهم می‌کنند و شما می‌توانید به لحاظ ارتفاع، انتخاب‌های متنوعی را پیش روی خود داشته باشید. برای افرادی که شانه‌های عریض‌تری داشته یا به لحاظ بدنی جزو افراد درشت هیکل محسوب می‌شوند، استفاده از بالش‌های طبی عریض و پهن‌تر توصیه می‌شود.

 

مزایای استفاده از بالش طبی

  • بهبود کیفیت خواب
  • پیشگیری از آرتروز و دیسک و تسکین درد گردن
  • هماهنگی با ستون فقرات
  • کمک به گردش خون در زمان خواب
  • جلوگیری از احساس ناراحتی در شانه و بازو‌ها
  • پیشگیری از پف چشم بعد از بیدار شدن از خواب
  • جلوگیری از خروپف
  • پیشگیری از احساس کوفتگی و خستگی پس از خواب
  • جلوگیری از تعریق بیش از حد در هنگام خواب
  • بهبود عملکرد تنفسی

 

جنس بالش طبی

بالش های طبی معمولا از مواد زیر ساخته میشوند :

  • فوم هوشمند : این فوم از مواد هوشمند ساخته شده است که به شکل سر و گردن شما تغییر شکل می‌دهد. این فوم به دلیل خاصیت ارتجاعی بالا، از سر و گردن در برابر فشار محافظت می‌کند. بالش‌های طبی فوم هوشمند برای افرادی که از مشکلات گردن و ستون فقرات رنج می‌برند، مناسب هستند.
  • مموری فوم : این فوم از مواد نرم و انعطاف‌پذیر ساخته شده است که از سر و گردن در برابر فشار محافظت می‌کند. این فوم به دلیل خاصیت شکل‌پذیری، به خوبی با سر و گردن شما سازگار می‌شود. بالش‌های طبی مموری فوم برای افرادی که به دنبال خوابی راحت و بدون درد هستند، مناسب هستند.
  • لاتکس : این فوم از مواد طبیعی ساخته شده است که از سر و گردن در برابر فشار محافظت می‌کند. این فوم به دلیل خاصیت ارتجاعی و دوام بالا، برای استفاده طولانی‌مدت مناسب است. بالش‌های طبی لاتکس برای افرادی که به دنبال بالشی با دوام هستند، مناسب هستند.
  • پر : این بالش‌ها از پرهای طبیعی یا مصنوعی ساخته شده‌اند که نرمی و راحتی کافی را برای خواب فراهم می‌کنند. این بالش‌ها به دلیل خاصیت انعطاف‌پذیری، به خوبی با سر و گردن شما سازگار می‌شوند. بالش‌های طبی پر برای افرادی که به دنبال بالشی نرم و راحت با عمر طولانی هستند، مناسب است.

 

بالش طبی برای افراد زیر مناسب است

  • افرادی که از درد ، گرفتگی و مشکلات ناحیه گردن و ستون فقرات رنج می‌برند.
  • افرادی که در هنگام خواب به پشت، پهلو یا شکم می‌خوابند.
  • افرادی که در هنگام کار برای مدت طولانی در وضعیت نشسته باقی میمانند.
  • افرادی که اصطلاحا گرمایی نامیده می شوند یکی دیگر از گروه مصرف کننده بالش طبی هستند زیرا مواد تشکیل دهنده آن سبب تعریق در فرد نمی شود بنابراین آلودگی کمتری را به خود جذب می کند.

 

انواع بالش طبی

بالش مناسب برای دیسک و آرتروز گردن :  کار اصلی این بالش ها حفظ طبیعی سر و گردن موقع خواب است. این بالش با برداشتن فشار اضافه از مهره های گردن ، پوزیشن مناسبی به وضعیت سر و گردن موقع خواب میدهند.

بالش های دورگردنی : بالشهای U شکل دورگردنی مناسب افرادی است که ساعتهای طولانی از کامپوتر استفاده میکنند و یا در مسافت های طولانی مجبور به رانندگی هستند. همچنین انتخاب مناسبی برای استراحت مهره های گردن در پروازهای طولانی مدت میباشد.

بالش نشیمنگاه یا زیر نشیمنی : بالش مناسب نشستن های طولانی مدت بر روی صندلی و یا برای افرادی که مشکل دنبالچه دارند. تهیه شده از مموری فوم یا فوم سرد با هدف کاهش فشار از مهره های انتهایی کمر و عضلات لگن

بالش بارداری : محصولاتی تخصصی که جهت کاهش مشکلات دوران بارداری مانند درد ناحیه کمر ، خستگی و ببیخوابی ، درد در ناحیه شانه و گردن و جلوگیری از افتادگی شانه طراحی شده است .

 

بالش میکروفایبر و ویژگی های آن

میکروفایبر الیاف منحصربفرد و ریزی با ضخامت 10 میکرون است که قابلیت جذب آلودگی ،گرد و خاک، مایعات، روغن و... را در داخل شکاف های ریز خود دارد که تا زمان شستشو از آن خارج نشده و موجب آزار فرد نمی شود.

این بالش ها با کاهش فشار در ناحیه سر و گردن به بهبود وضعیت خواب و کاهش دردهای ناحیه شانه کمک می کنند.

از ویژگی های بالش های میکروفایبر میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • قابلیت شستشو : بر خلاف بسیاری از بالش ها ، امکان شستشو بالش میکروفایبر در ماشین لباسشویی نقش قابل توجهی در زدودن گرد و غبار و آلاینده ها و کمک به حفظ سلامتی فرد ایفا میکند.
  • ضد حساسیت بودن : این بالش یک انتخاب عالی برای افراد مبتلا به آلرژی ، حساسیت و تنگی نفس میباشد خاصیت ضد حساسیتی این بالش از بروز واکنش های آلرژیک مانند عطسه، آبریزش بینی  و خارش چشم جلوگیری میکند.
  • تهویه مناسب : این ویژگی با جلوگیری از رشد قارچ ها و باکتری ها در داخل بالش ، جلوگیری از تعریق شبانه و خنک نگهداشتن سر و گردن در هنگام خواب ، نقش قابل توجهی در بهبود کیفیت خواب شما دارد .

 

بالش طبی مموری فوم (هوشمند) و ویژگی های آن

نوآوری جدید برای یک خواب آرام ونشاط آور ، ساخته شده از مموری فوم ( فوم هوشمند) که در هنگام خواب با جذب حرارت بدن فرد، حالت سر و گردن را بخود گرفته و بعد از بیدار شدن ، بالش به حالت اولیه خود برمی گردد. در حقیقت زمانی که خواب هستید نمی‌توانید به صورت درست بالش را در زیر سر خود قرار دهید، از این رو بالش های طبی هوشمند می‌توانند با تغییر شکل دادن از سر و گردن شما حمایت کنند و با انحنای بدن شما هماهنگ شوند و در واقع خود را با وضعیت بدنی شما تطبیق دهند.   

از ویژگی های بارز بالش های مموری فوم کمک به حفظ سلامت ستون فقرات و گردن و جلوگیری از درد و خستگی در هنگام خواب است.  

آنچه بالش مموری فوم را از بالش طبی جدا میکند استفاده از فوم هوشمند و به‌کارگیری فناوری‌های مدرن دیگری مثل قابلیت تنظیم دما است که میتواند کیفیت خواب را بهبود بخشد.

 

در خرید بالش مموری فوم (هوشمند) به چه نکاتی توجه کنیم :

  • اندازه و ارتفاع بالش : اندازه بالش باید به گونه ای انتخاب شود که بتواند بطور کامل از سر و گردن شما حمایت کند ، همچنین ارتفاع آن متناسب با عادت خواب شما باشد ، بالش های بسیار کوتاه و یا بلند میتوانند باعث احساس درد و خستگی در ناحیه شانه  و گردن شود.
  • کیفیت و جنس بالش: بالش های هوشمند از جنس مموری فوم با رویه های متفاوت تولید میشود . با توجه به اینکه بالش به طور مستقیم با سر و گردن شما تماس دارد باید به گونه ای انتخاب شود که طول عمر کافی و روکش قابل شستشو داشته باشد.
  • در نظر گرفتن وضعیت خواب: افرادی که به پشت می‌خوابند به بالشی با پشتیبانی بیشتر از سر و گردن نیاز دارند، ولی افرادی که به پهلو می‌خوابند به بالشی با پشتیبانی بیشتر از شانه‌ها نیاز پیدا می‌کنند. این نکات را در هنگام انتخاب بالش در نظر گرفته و متناسب با عادت خواب خود اقدام به انتخاب نمایید.
  • قیممت بالش هوشمند : بالش های هوشمند معمولا از بالش های معمولی گران تر هستند ، در زمان خرید با در نظر گرفتن سایر ویژگی ها ، بالش متناسب با بودجه خور را انتخاب کنید.

 

معرفی برندهای بالش هوشمند (مموری فوم)

  • بالش مموری فوم آکسون : بالش تولید ایران که بخوبی گودی زیر گردن را پر میکند و فشاری به شانه و گردن در زمان خواب وارد نمیکند  ، سر و کتف را در راستای آناتومی بدن قرار میدهد تا فرد هیچ گونه خستگی بعد از خواب را تجربه نکند ، در جلوگیری از خر و پف و خرناس زمان خواب نیز موثر است.
  • بالش مموری فوم رایا : ساخته شده با فوم هوشمند که ضمن دارا بودن استاندارد های لازم در تولید محصولات طبی، متناسب با شکل سر و گردن تغییر حالت میدهد و فشار اضافی را از شانه فرد برمیدارد. از وژگی های این بالش ایرانی میتوان به روکش های قابل تعویض و شستشو ، سایز بندی متناسب با شانه افراد و ارتفاع متفاوت بالش ها برای افراد دارای عادات خواب متفاوت اشاره کرد.
  • بالش ممور ی فوم هوشمند: بالش برند هوشمند در مدل ها و ابعاد مختلف تولید شده و بواسطه خاصیت مموری فوم بودن فشار کمتری بر گردن و شانه وارد میکند ، روکش آن نیز قابل تعویض و شستشو میباشد.